22 bir çeşit miraca çıktığını ileri sürmesi ile sünnet ehli tarafından yoldan çıkmış biri olarak görüldüğüne şahit oluyoruz.

 

Onun etrafında toplanan insanlar onu ölümünden onlarca sene sonra Tayfuriye isimli bir tarikat kurdular Beyazıt Bestami gelmiş geçmiş en büyük islam tasavvufçularından biridir fakat o da diğer tasavvufçular gibi halk tarafından daha doğrusu sıradan halkı tarafından yanlış anlaşılmıştır.

Ben dipsiz başsız sonsuz bir denizim diyen Bestami insanların Allah’a taptıkları zannında bulundukları zaman Allah’ın kendi kendine taptığını ileri sürmesi şeriat ve onun nizamları ile görünürde bağdaştırılamaz bir durumdur.

Sufizmin yayılmasında etkin bir rol oynayan Beyazıt Bestami Allah’a ulaşmaya çalışırken yaşadığı çok ilginç halleri dile getirmiştir bu sözler şatahat sayılmış çünkü bu sözleri şeriat esaslarına aykırıdır.

Tasavvufi ifadelerine sarhoşluk terimini katan yalnızca Bistami değil Mevlana Celalettin’i Rumi’yi  manevi alemlerle buluşturan Şemsi Tebrizi de sürekli olarak Allah’a olan aşk sarhoşluğundan bahseder.

Muhabbet ve aşk islam tasavvufunda sık kullanılan iki terimdir. Tasavvuf yoluna sonradan girmiş olan Beyazıt Bestami yorucu ve uzun olan bu yolu kısaca şöyle tanımlıyor:

“12 yıl kendimin demircisi idim.5 yıl kalbimin aynası oldum 1 yıl nefsimle kalbim arasında gözcülük ettim. O zaman beni dıştan saran bir şirk keşfettim. Bunu kesmek için 12 yıl çalıştım. Sonra da içimde bir zünnar keşfettim. Onu da kesmek için 5 yıl çalıştım. Nihayet bir ilhama mazhar oldum ki yaratıklara baktığımda onların benim için birer cansız ceset olduklarını gördüm.

… yaratıklar alemi benim için yoktur!”

Yılanın kendi derisinden soyulduğu gibi ben de nefsimden soyuldum, bir de baktım ki ben O’yum!…